Interview met Karolien Burvenich van BLOUM

Publicatiedatum: 
Donderdag, 9 september 2021 - 05:15

Op 17 september wordt de documentaire "Food for change" vertoond in TW, met aansluitend een debat georganiseerd door de coöperatieve buurtwinkel Bloum. Food for Change vertelt het verhaal hoe mensen over de ganse wereld zoeken naar een alternatief voedselmodel dat gunstig is voor de planeet, de natuur en onze gezondheid.
Een goede gelegenheid voor een kort gesprek met één van de drijvende krachten achter Bloum, Karolien Burvenich.

karolien

Be the change, wordt een Bloum-er

Op 17 september wordt de documentaire "Food for change" vertoond in TW, met aansluitend een debat georganiseerd door de coöperatieve buurtwinkel Bloum. Food for Change vertelt het verhaal hoe mensen over de ganse wereld zoeken naar een alternatief voedselmodel dat gunstig is voor de planeet, de natuur en onze gezondheid.
Een goede gelegenheid voor een kort gesprek met één van de drijvende krachten achter Bloum, Karolien Burvenich. Op mijn vraag hoe zij Bloum wil omschrijven zegt ze: "Het is een buurtwinkel die eigenlijk geen winkel wil zijn, het is een plaats waar je als coöperant mee helpt aan een alternatief voedselmodel." 
Duden: Hoe alternatief is Bloum?

Karolien: Bij ons staat de voedselketen centraal, we willen die waar mogelijk zo kort mogelijk houden, en met een prijsgarantie voor de producent, bij uitstek de boer. Je kan je niet voorstellen onder hoeveel druk boeren staan om een redelijke prijs te krijgen voor bijvoorbeeld hun groenten. Wij onderhandelen niet over de prijs en willen een stabiele klant zijn voor hen. Verder beperken we ook afval door veel producten in bulk aan te bieden, en we streven geen winst na. Iedere coöperant is mede-eigenaar, maar ze delen niet in de winst.
Duden: Hoe kwam je bij Bloum terecht?
Karolien: Ik werk bij Wervel, een vzw die ecologisch verantwoorde landbouw promoot. Kort na mijn verhuis naar Vorst, zo'n 3 jaar geleden werd ik coöperant van Bloum omdat dit zo goed aansloot bij mijn interesses. In die periode groeide de winkel uit van een broos project naar een heuse buurtwinkel met ruim 320 leden en 3 personeelsleden. Ik ben onlangs lid geworden van de Raad van Bestuur en ik ben het aanspreekpunt voor de relaties met onze boeren. Het is belangrijk om te weten waar onze producten vandaan komen, en we gaan ook steeds op zoek naar nieuwe producenten want onze winkel zit in de lift.
Duden: Hoe verklaar je het succes van Bloum?
Karolien: Het zal je niet verbazen dat er een flinke groei kwam met de eerste lockdown. Heel wat mensen wilden lokaal shoppen en ontdekten zo de winkel. Uit een bevraging blijkt ook dat mond aan mond reclame het best werkt om nieuwe coöperanten aan te trekken. Mensen zijn tevreden over de kwaliteit van onze producten en de service. Door de groei hebben we in beide kunnen investeren, en dat werpt zijn vruchten af.
Duden: Welke plannen zijn er voor de toekomst?
Karolien: We willen geregeld bezoeken organiseren aan onze producenten, om zo de band met de coöperanten nog nauwer te maken. Zo leren mensen het échte verhaal achter hun voedsel kennen. De beheerraad werd onlangs vernieuwd en we zoeken ook een nieuwe plek voor de winkel in de buurt van Zaman-Wiels-Rochefort. Wie tips heeft kan iets laten weten via info@bloum.be of spring eens binnen in de winkel, Bondgenotenstraat 174. We organiseren ook activiteiten om de band tussen de coöperanten sterker te maken, en ook die met de buurt, vandaar onze samenwerking met o.a. Ten Weyngaert.